کد خبر: ۲۲۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از رکود شدید در بازار پوشاک زمستانه خبر داد.

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مورد وضعیت تولید و تقاضا برای خرید پوشاک فصل سرد به همشهری آنلاین گفت: تولید در صنعت پوشاک قبل از فصل انجام می‌شود و امسال هم طبق روال هر سال، تولیدکنندگان محصولات خود را تولید کرده‌اند و کالا از چندین ماه قبل تولید شده است اما متاسفانه با رکود شدید تقاضا چه در سطح فروش عمده و چه در سطح خرده‌فروشی مواجه هستیم و همین موضوع  موجب شده است که در بازار پوشاک کشور به شدت شاهد رکود باشیم.

مجید افتخاری ادامه داد: در حال حاضر، شرایط بازار به گونه‌ای است که بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت پوشاک مجبور می‌شوند به تدریج فعالیت خود را یا محدود کنند یا به طور کامل از این صنعت خارج شوند که در ایجاد این وضعیت چندین عامل دخیل است.

افتخاری افزود: سال گذشته شاهد افزایش قیمت ارز بودیم اما از آنجا که تولید در حوزه پوشاک چند ماه قبل انجام شده بود تورم به کالای زمستانه سال گذشته نخورد و عملا قیمت‌ها با همان قیمت ارز ۲۵ هزار تومانی بود اما امسال مواد اولیه با قیمت ارز فعلی وارد شده و این عامل باعث شده است قیمت‌های امسال با سال گذشته اختلاف داشته باشد این در حالی است که تحت تاثیر تورم عمومی در کشور، سبد خرید مصرف‌کنندگان هم نسبت به سال گذشته کوچک‌تر شده است. از طرف دیگر، هوا هم تا این لحظه چندان سرد نشده است و مجموع این عوامل باعث شده است مصرف‌کننده نه تمایل و نه اجباری برای خرید پوشاک داشته باشد و امید ما این است که سرما از نیمه دوم آبان شروع شود و بتواند بازار کالای زمستانه را کمی گرم کند.

تولیدکنندگان با ضرر کالای خود را عرضه می‌کنند

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه سال گذشته هم وضعیت صنف ما خوب نبود اما امسال به طور عجیب و غریبی شاهد افت محسوس فروش در این حوزه هستیم، گفت: پیامد این اتفاقات، حراج‌های غیرمتعارفی است که تولیدکنندگان و فروشندگان مجبور می‌شوند بزنند و کالاهای خود را زیر قیمت تمام‌شده بفروشند تا این چرخه متوقف نشود.

افتخاری با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید عنوان کرد: هزینه‌های تولید ما مانند حقوق پرسنل و اجاره واحدها نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در این میان اجاره‌بهای واحدهای تجاری هم به طرز عجیب و غریبی چندبرابر شده است و همه اینها هزینه‌های فعالیت و عرضه را افزایش می‌دهد اما در طرف دیگر که تقاضا است همانطور که اشاره کردم مردم چندان توان خرید پوشاک ندارند و تقاضا از سمت آنها بسیار کاهش یافته است.

این مقام صنفی در مورد افزایش قیمت‌ پوشاک گفت: امسال سود تولیدکننده قطع به یقین تغییری پیدا نکرده و شاید کمتر شده است. بحث اصلی، تغییر نرخ ارز است چرا که سال گذشته مواد اولیه با ارز ۲۵ هزار تا ۲۸ هزار تومان وارد می‌شد اما امسال با ارز ۵۰ هزار تا ۵۲ هزار تومان وارد شده است. بر این اساس، افزایش بهای مواد اولیه که بخش عمده‌اش وارداتی است تاثیر بسیار مستقیم روی قیمت کالاها در صنعت پوشاک دارد.

به گزارش همشهری آنلاین فعالان حوزه پوشاک می گویند که افراد برای خرید یک دست پوشاک گرم باید حداقل دو تا ۲.۵ میلیون تومان و برای پوشاک پاییزی باید یک تا ۱.۵ میلیون تومان هزینه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار